Да ли се исплати куповати половне гуме?

Гуме су једини контакт вашег аутомобила и асфалта. Зато многи кажу да је сулудо куповати половне гуме, за које не знате у каквом су стању и колико су километара прешле.
Други тврде да су потпуно безбедне и да с обзиром на наш стандард и квалитет путева представљају логичан избор.

Погледајмо аргументе једне и друге стране, а закључак донесите сами.

Безбедност
Морамо прво да укажемо на безбедносни аспект читаве приче, без намере да вас убеђујемо да не купујете половне гуме.

Основни проблем је у томе што половне гуме могу да имају скривене мане, које не могу да се уоче голим оком, па чак ни приликом монтаже и балансирања.

Постоји могућност да им је оштећена унутрашња носећа структура, односно каркаса (више слојева „платна“ од влакана од метала и других материјала). На пример, до оштећења може да дође због ударца или пребрзог пењања на ивичњак. Не можемо да видимо микропукотине и друга веома ситна оштећења.

Такође, временом се и самом материјалу од којег је пнеуматик израђен мењају карактеристике услед разних утицаја, па лошије „држи“ асфалт приликом кочења или скретања. Савремене гуме, бар оне квалитетнијих марки, израђене су од смеше која је прилично отпорна на „старење“, али оно је ипак присутно. Притом, симптоми старења гуме обично нису уочљиви.

Колико су километара прешле? Дубина шаре није показатељ пређене километраже. Газећи слој гуме троши се различитом брзином у зависности од стила и услова вожње, тежине возила, снаге мотора, временских услова, квалитета асфалта…

Није препоручљиво процењивати километражу ни на основу старости гуме. Знамо да се на Западу вози мало више него код нас…

Дакле, код куповине половне гуме можете да прођете добро, а можете и опасно да се преварите. Исто као код куповине других половних ствари, једино што у овом случају реч опасно треба буквално схватити.

Гаранција?
На нове гуме имате гаранцију од две или три године, али у пракси прихватање рекламације може да буде врло проблематично. Постоје разни услови и ограничења, па се добро информишите приликом куповине како не бисте узалуд трошили време и новац ако се нпр. после годину дана појави клобук („јаје“) на боку гуме.

И продавци половних гума дају незваничну гаранцију. На пример, уколико у року од 10 дана приметите да постоји неки проблем, можете да добијете друге гуме или да узмете новац назад. Наравно да не функционише све исто код сваког продавца, али принцип је сличан.

Међутим, не смемо заборавити да имамо трошкове монтаже и балансирања, као и то да неки проблем може да се искаже тек на вишим брзинама, нпр. на ауто-путу.

Код неких продаваца уз куповину половне гуме добијете и бесплатну монтажу и балансирање, тако да сте ослобођени тог трошка. Негативна страна је то што сте истовремено ускраћени за могућност провере гуме од стране вулканизера који није повезан са продавцем.

Са „треће“ стране, ако буде било каквих проблема, продавац неће моћи да сваљује кривицу на вулканизера, односно лошу монтажу или балансирање.

Код куповине од физичких лица опет све зависи од случаја до случаја – можда уколико искрсне неки проблем продавац буде коректан и врати вам новац, а можда практично будете жртва преваре.

Да ли су половне гуме заиста толико јефтине?
Зависи од кога купујете, коју димензију, колико комада и у каквом су стању. Могу да коштају 10 евра, 15, 20, 25, 40, 50 евра…

Дакле, тешко је генерализовати било шта. Нарочито је тешко направити фер и просечном возачу корисно поређење са ценама нових. Основни проблем је у томе што многи код нових гума у обзир узимају искључиво цене брендова високе класе као што су Мицхелин, Гоодyеар и Пирелли. Када њихове цене (нпр. 150 евра) упоредимо са ценом истих таквих половних (нпр. 25 евра), возач који није баш при новцу лако ће донети одлуку.

Али ту долазимо до питања – која то гума кошта 150 евра?!

Многе коштају толико, па и знатно више. Не мора то чак да буде ни нека „опасна“ димензија. На пример, 225/55 Р17 може да се купи за само 7.000 динара (Тигар), за 15.000 (Бридгестоне), али и за 19.000-20.000 динара (Мицхелин, Гоодyеар, Пирелли). Можете да проверите цене на сајту Интернет Продаја Гума.

Па зар да на свој Ауди А6 2.0 ТФСИ из 2013. године ставим Тигар гуме?!

Код нас је генерално проблем то што људи купују аутомобиле чије одржавање не могу финансијски да испрате, укључујући и куповину гума.

На пример, БМW X5 друге генерације може да се купи за 12.000-13.000 евра, па и мање, а на њега иду гуме димензија 255/55 Р18. Нове летње Тигар гуме у тој димензији могу да се купе за 10.000 динара, а има и јефтинијих (нпр. Таурус, Ориум).

Међутим, ко жели Гоодyеар, Бридгестоне, Фулда или Ханкоок мора да издвоји од око 17.000 па навише, док су нпр. Мицхелин или Пирелли око 19.000 и више. Свака од наведених марки има разне моделе гума у овој димензији, па и цене модела исте марке могу знатно да се разликују. Цене за ову димензију можете да погледате овде.

Неретко имамо ситуацију да власник X5-ице не жели да издвоји 70.000-80.000 динара (600-700 евра) за четири нове гуме бренда више класе, не жели ни нове Тигар гуме или неке друге сличне цене и класе, већ нађе четири половне за 100 евра, односно за 25 евра по комаду заједно. А онда исти тај X5 паркира испред кафића и потроши 50 евра за вече…

Половне више класе или нове гуме ниже класе?
У многим случајевима возачи се одлучују за половне гуме управо због тога што више верују половним Мицхелин или Пирелли гумама него нпр. новом Тигру. Нарочито још ако је цена половних 25 евра, а Тигар три и по пута скупљи.

Ту долазимо до оне дискусије без краја и почетка – колико су у ствари квалитетне гуме ниже класе, односно из тзв. „буџет“ класе?

Када читате искуства по форумима, све узимајте са великом дозом резерве. Људи имају различите критеријуме када процењују квалитет гума. Некима је основни критеријум дуготрајност, односно брзина трошења; други субјективно процењују кочење и понашање у кривинама са новим гумама у односу на старе истрошене које су раније биле на аутомобилу; трећи оштете гуму прелазећи преко ударне рупе и на основу тога закључе да су преосетљиве…

Притом, велики број возача не држи гуме на прописаном притиску, а недовољно надуване гуме лошије коче, брже се троше, подложније су оштећењима код преласка преко рупа или приликом пењања на ивичњак.

Добар извор информација су тестови специјализованих часописа или организација (нпр. АДАЦ), али нажалост у тим тестовима су ретко заступљени брендови који домаће возаче највише интересују.

Не возим трке, па да ми требају нове гуме
Можда званично и не возите трке, али свакодневне ситуације у саобраћају често подсећају на оне са тркачке стазе. Код нас готово нико не држи безбедну дистанцу од возила испред, изненада се кочи и скреће без давања мигавца, улеће се у маказице, убацују се испред вас у најризичнијим ситуацијама (нпр. успоравате на семафору), итд.

Стога је добро кочење од пресудне важности, а оно не зависи само од тога какве плочице и дискове имате, већ у великој мери и од тога какве гуме имате. Понављамо оно што сте вероватно чули и прочитали милион пута – гуме су једини контакт вашег аутомобила са асфалтом.

Ако купујем полован ауто, шта је онда проблем са половним гумама?
Ово је већ филозофско питање. Можда да поставимо контрапитање: ако смо већ принуђени да возимо половне аутомобиле, зашто онда да не купимо бар нове гуме?

Има ту и много других аргумената које користе заговорници куповине половних гума, као што је нпр. квалитет наших путева:

„Да су нам путеви као у Немачкој, тј. да нема ударних рупа и кратера, ја бих куповао нове гуме. Овако дам 50-60 евра за нову гуму, па је после два месеца уништим. Боље онда да купим половну за 15 евра, па ако је и поцепам, одем и купим другу. За цену једне нове купим четири половне“.

Неки возачи кажу да када би на ауту имали 14-ице или 15-ице, да би онда куповали нове, али пошто имају 17-ице или 18-ице, да су им онда нове гуме прескупе, па им се више исплати да купе половне. И тако се враћамо на проблематику коју смо у горњем делу текста већ обрадили – зашто узимати ауто који носи 17-ице или 18-ице или накнадно монтирати толике точкове ако не можете финансијски да поднесете куповину нових гума?

Ту је и онај аргумент: „За 10 евра не могу да буду лоше“. Могу, итекако могу да буду лоше. Не купујете тренерку која ће мало брже да се офуца али вам неће бити жао пошто сте је платили само 10 евра, него гуме на којима се креће ваш ауто тежак тону и по.

Добро размислите пре куповине
Прецизну рачуницу о исплативости немогуће је направити, али ставите на папир све аргументе за и против, па донесите коначну одлуку.

Саветујемо да безбедност буде приоритет. Истина је да се многи возачи налазе у тешкој финансијској ситуацији. Нажалост, ако због лоших гума изазову удес, сва уштеда пада у воду и ситуација може драстично да се погорша.

Са једне стране имамо врло примамљиву ниску цену, а са друге чињеницу да је неко са том гумом већ прешао више десетина хиљада километара.

 

Извор: Vojvodina uživo