Почетком припрема за изградњу моста преко Дунава између Петроварадина и Каћа, постало је извесно да ће у наредних неколико година, према најавама званичника до 2025, Нови Сад решити транзит на свом источном и јужном ободу и кроз изградњу Фрушкогорског коридора, пише лист “Дневник“.
На северном рубу градског подручја то је учињено изградњом режијских саобраћајница паралелно с ауто-путем Е-75, а да би транзит потупно заобишао градско подручје преостаје да се изгради обилазница око западних делова Новог Сада.
Нови мост преко Дунава који се гради у продужетку Булевара Европе, да ли због административне ригидности или планског наслеђа, а можда и због обилазнице око Сремске Каменице која ће излазити на њега, носи у свом службеном називу именицу „обилазница”. Отуд и недоумице јавности да то не може бити западна обилазница око Новог Сада, пошто у данашње време, за разлику од пре више од пола века како је назив настао, Булевар Европе и нови мост полове град практично на пола.
Па где ће и како ће се пружати будућа западна обилазница?
Сада су ствари већ јасније пошто је у понедељак у Покрајинској влади потписан уговор ради израде плана детаљне регулације, идејног решења и пројекта, као и пратећих студија и елабората, за изградњу саобраћајнице (обилазнице) Нови Сад – Ветерник – Футог – Бегеч – Гложан – Челарево – Бачка Паланка. Уговор су потписали, уз присуство министра грађевинарска Горана Весића и председника Покрајинске владе Игора Мировића, покрајински секретар за енергетику, грађевинарство и саобраћај Огњен Бјелић и директор ЈП „Путеви Србије“ Зоран Дробњак. Реч је о пројектима вредним 250 милиона динара од чега је овим уговором Покрајинска влада обезбедила 125 милиона динара.
Траса
Према Просторном плану Новог Сада, кровном планском документу за градско подручје, западна обилазница била би заправо измењена траса дела државног пута 1Б-12 или, народски речено, пута Нови Сад – Бачка Паланка. Тај пут би се одвајао од постојећег нешто пре Бегеча, гледано из правца Бачке Паланке, и затим северним ободом градске општине заобишао Бегеч, Футог, Ветерник, прошао између Сајлова и Руменке, те преко новог моста преко Канала ДТД изашао на претходно поменуте сервисне саобраћајнице дуж ауто-пута Е-75.
Весић је напоменуо да потписани уговори подразумева пројектовање две саобраћајнице – једну између Темерина и Бечеја чиме ће Темерин бити спојен са војвођанским „смајлијем“, саобраћајницом која ће се протезати од Бачког Брега, преко Сомбора, Куле, Врбаса, Србобрана, Бечеја, Новог Бечеја, Кикинде до Српске Црње и другу саобраћајницу, односно обилазницу на траси ауто-пута која треба да повеже Нови Сад и Бачку Паланку, преко Ветерника, Футога, Бегеча, Гложана и Челарева. Дакле, прича о северној обилазници око Новог Сада угледала је светлост дана. У наредних годину и по до две биће припремљена припремљена пројектна доументација, а након изградње камиони више неће ићи кроз Нови Сад, ни кроз Партизанску улицу, Детелинару, Ново насеље ни кроз Улицу кнеза Милоша, већ ће пролазиће атаром Руменке, крај Ветрника, Футога, Гложана, Челарева и стизати до кружног тока до Бачке Паланке. То ће значити много за Нови Сад, Бачки Петровац, Бачку Паланку, Бач и бројна села која ће имати приступ брзој саобраћајници.
У самом Просторном плану из 2012. године наглашава се да је траса будућег пута уцртана у плановима приградских насеља, али да је она подложна изменама, пошто су делови трасе „нападнути” дивљом градњом. Да би се траса прецизно тврдила, у Просторном плану се наводи да су потребне одређене студије и анализе, као и Генерални пројекат са претходном студијом оправданости.
У светлу нових помака на припремама за изградњу моста на Дунаву између Бачке Паланке и Нештина и тиме стварањем нове везе север-југ на крајњем западу Војводине и то свега педесетак километара од Новог Сада, може се очекивати да ће проток робе и људи условити и брже решавање питања западне обилазнице и већ сад прилично оптерећеног правца.
Док се не изгради западна обилазница теретњаци из правца запада користиће и даље градске булеваре и улице на Новом насељу и Детелинари као транзитни правац, а да не спомињемо Бегеч, Футог и Ветерник. Међутим, након решавања јужне и источне обилазнице, изградње мостова, тешко да би Новом Саду преостала важнија инвестиција у градску саобраћајну инфраструктуру, те би на листи приоритета овај правац доспео на прво место.