Савети Комитета за безбедност саобраћаја о томе како да возачи избегну било какво непријатно изненађење.
Иако ће захладити, у већем делу Србије биће киша а не снег, тако да и од сутра, сем ако се запутите на планине на којима пада снег, можете возити са летњим гумама- ово је одговор саобраћајних стручњака на дилему возача да ли да, с обзиром на прогнозирано погоршање времена, враћају зимске гуме на точкове.
Многи су, наиме, своје четвороточкаше већ од 1. априла опремили летњим гумама, а онда, „као гром из ведра неба“, стиже прогноза времена по којој ће од сутра бити осетно хладније, температура пада са скоро 30 на око 5 степени Целзијуса, уз честу кише и пљускове, те снег на планинама југозападне и јужне Србије. Такво време, најављује се, потрајаће неколико наредних дана, вероватно укључујући и предстојећи викенд.
Зимске гуме законски нису обавезне од 1. априла, чак и у случају да се на коловозу налазе снег и лед. У пракси то значи да саобраћајна полиција не може да вас казни, али, с друге стране, ризикујете и сопствену и безбедност других учесника у саобраћају ако на путу под снегом или на поледици возите са летњим пнеуматицима. Шта, онда, радити од среде када нас на појединим путним правцима очекују готово прави зимски услови?
По речима Дамира Окановића из Комитета за безбедност саобраћаја, у прелазном или, боље речено, нагло променљивом времену које нас очекује, најбоље је ослонити се на временску прогнозу “како би се избегло било какво непријатно изненађење”.
Код избора гума најбоље је да се возачи од сутра ослоне на временску прогнозу и стање на путевима АМСС, каже Дамир Окановић.
Они који су на својим аутомобилима већ ставили летње гуме, а који ће ових дана возити у нижим пределима, не би требало да имају веће проблеме у саобраћају без обзира што ће захладити, јер у нижим крајевима ипак не би требало да температуре оду испод нуле. Пошто се у планинама очекује да буде хладније и да ће бити снега, пре поласка на пут на такву локацију потребно је проверити и временску прогнозу и стање на путевима које даје Аутомото савез Србије (АМСС). Свакако, ако сазнате да је до дестинације до које треба да стигнете снег на путу или поледица, ипак изаберите зимске гуме. Дакле, вожња са летњим гумама након 1. априла није кажњива, али је опасна ако су услови прави зимски, каже Окановић за „Блиц“.
Вулканизери, с обзиром на праве летње временске услове, имали пуне руке посла, кажу да када је време променљиво, као што је најављено од сутра, „проблем решава употреба гуме са шаром дубљом од 4 милиметра, без обзира да ли је зимска или летња”.
Додају да се летње гуме, поред сувог, сасвим коректно понашају и по влажном времену и, како наглашавају- У већем делу Србије се прогнозира киша, а не снег, а летњи пнеуматици су направљени да добро подносе и пљускове, а не само усијан асфалт.
– У случају да ћете на пут на којем има више снега и леда, можете од среде да возите са оним што вам је тренутно на точковима, јер ни зимски ни летњи пнеуматици не утичу претерано лоше на безбедност вожње ако је напољу само киша и температура не иде испод пет степени, а тако се прогнозира за већи део земље – став је вулканизера.
Са зимским гумама на точковима, иначе, можете возити и када је време тако топло “да гори асфалт”, али..
– Правилник Закона о безбедности саобраћаја (ЗБС) не прописује да на свом возилу након 1. априла не смете да имате зимске пнеуматике. Сасвим је легално и у сред лета возити са зимским гумама, али то није добар избор за возаче, јер те гуме у условима летњих високих температура немају добра својства – каже Дамир Окановић.
Зимске гуме, наиме, направљене су од мекше смеше, која задржава добре карактеристике и када температура оде далеко испод нуле више се “упијајући” на коловоз, али су практично опасне када је током јутра 15 или више, а током дана температура порасте на 30 степени Целзијуса.
– Тада је асфалт константно загрејан, а зимска гума која је сама по себи мека тада још добије на мекоћи, па се брже троши, „ћелави“ и постаје небезбедна за вожњу – објашњавају саобраћајни стручњаци.
Летње гуме које су тврђе, пак, израђене су од мешавине која се одлично понаша при високим температурама, али се зато зими још више стврдну и веома лоше коче и скрећу, чак и на апсолутно сувом асфалту при ниским температурама.
Mетеоролози подсећају да су, заправо, некада „нормалне“ априлске температуре биле такве што је ујутро било око 5, а максимална дневна температуре се кретала од 15 до 20 степени Целзијуса. По њиховим речима, очекивано је и такође нормално да у ово доба године на Копаонику и другим вишим планинама буде до две седмице са снегом.
То је, како кажу, право пролеће какво памте старији и такво време и треба да буде у априлу на нашем поднебљу.
Аутор: 021.rs