Неки возачи користе светла за маглу и када магле нема. Да ли је то по закону? И зашто уопште користе магленке када за тим нема потребе? И да ли је дозвољено уградити ксеноне (xенон) или ЛЕД сијалице у магленке?
Светла за маглу имају јасну намену, као што им име и каже, па их не треба користити када нема магле. Међутим, закон не забрањује да се користе без обзира на временске услове преноси NSUŽIVO.
Закон о безбедности саобраћаја се не ограничава њихову употребу. Међутим, ово важи само за предње магленке, док задња светла за маглу не смеју да се користе када нема магле.
За време магле, на возилу морају да буду укључена кратка светла, односно светла за маглу или обе врсте светала.
Правила су следећа
Уколико возите по магли без упаљених светала можете да будете кажњени
- 6.000 – 20.000 динара
- плус 4 казнена поена
- плус забрана вожње у трајању од најмање 30 дана
Иначе, закон не прецизира да ли могу да буду кажњени возачи који по магли не користе магленке а имају их. Горе наведена казна се односи само на вожњу „без светала за осветљавање пута“
Задња светла за маглу не смеју да се користе када нема магле.
Закон прописује задње светло за маглу употребљава се само по магли или у случају смањене видљивости.
Није обавезно коришћење ни предњих ни задњих светала за маглу – иако делује нелогично, по закону за време вожње по магли возач није у обавези да користи светла за маглу, ни предња ни задња, иако их аутомобил има.
Довољно је да има укључена „обична“ светла, тј. напред кратка (оборена) и позади позициона (што наравно иде у „пакету“).
Логично, апелујемо да за време магле обавезно користите и предња и задња светла за маглу, без обзира на то што вас закон не обавезује.
За време магле, на возилу морају да буду укључена кратка светла, односно светла за маглу или обе врсте светала.
Казна за вожњу без икаквих светала је: 10.000 до 20.000 динара, плус 4 казнена поена, плус забрана вожње у трајању од најмање 30 дана.
Забрањено је коришћење дугих светала по магли – са дугим светлима по магли видите много лошије него са кратким светлима, а заслепљујете и друге возаче.Казна је 5.000 динара.
Обавезна сва четири мигавца када је густа магла. И закону пише – Возач је дужан да на јавном путу укључи све показиваче правца на возилу „у условима изразито смањене видљивости (густа магла, дим и сл.)“- прописана казна за ово дело је 10.000 до 20.000 динара, плус 2 казнена поена.
Обавезне задње позиције за време магле – уколико имате ауто са дневним светлима, то значи да вам задња позициона светла (највероватније) не раде, што је по закону обавезно у условима смањене видљивости, а у те услова спада и магла.
Стога по магли упалите кратка (оборена) светла, да бисте били осветљени и са задње стране. Уколико то не учините и полиција вас заустави казна је од 20.000 до 40.000 динара, плус 6 казнених поена. Поред тога следује и забрана управљања најмање 3 месеца.
Већина аутомобила има само предња дневна светла, код неких се стандардно пале и задња позициона светла заједно са предњим дневним светлима, а код неких ова опција може да се активира и деактивира у зависности од тржишта или жеље власника.
Дакле, предња светла за маглу смеју увек да се користе, а задња искључиво када је магла или у условима смањене видљивости.
Уколико ваш ауто има само предња дневна светла, а нема систем који препознаје смањену видљивост, па се преко дана по магли неће упалити фарови и задње позиције, упалите их ручно.
Исто важи и када падају јача киша или снег. Што ви боље видите и што вас лакше уоче други возачи, бићете безбеднији.